Friday, November 7, 2008

Kring....Kring......Jawablah!!!!!


Macam pernah dengar jer tagline kat atas tue kan...

Rasa nak marah pun ada bila bercakap pasal telefon nie. Ada pun telefon itu dicipta untuk memudahkan interaksi manusia walau di mana sahaja kita berada. Kecanggihan teknologi ini juga telah membolehkan kita berbicara tak kira sejauh mana jarak memisahkan. Yang dekat dan jauh boleh dihubungi. Bukan setakat itu, nak lihat orang yang dirindui atau disayangi di skrin telefon pun tak mustahil dengan adanya kemudahan telekomunikasi masa kini.


Dalam zaman yang canggih nie, ada jugak orang tak faham apa tindakan yang perlu dibuat bila telefon berbunyi. Kalau tak berjawab biasanya orang yang cuba dihubungi itu tiada ketika itu. That's fine....Tapi kalau sampai empat orang saya telefon, dalam pejabat yang sama...tak satu pun yang berjawab agak musykil jugak.

Takkan semua orang pergi mesyuarat? Tiada orang ke yang tinggal untuk menjawab atau sekurang-kurangnya mengangkat telefon yang berdering tue??? Kalau terjadi, perkara yang perlu disemak itu adalah tahap Very Important.....Nak jawab kat KSN, tak ker haru? Tak kan nak jawab, "Saya dah call Kementerian xxxxxx, enam nombor saya dail tapi satu pun tak jawab". Boleh ker nak jawab cam tue??? Harus kena tukar 24 jam....Bukan mustahil ia berlaku. Infact dah selalu berlaku.

Jadinya, tolong la jawab telefon itu bila ia berdering. Kat opis saya nie, telah dijadikan amalan supaya telefon itu dijawab sebelum deringan yang ketiga. Kalau desk officer tak ada maka rakan-rakan di sekeliling adalah bertanggungjawab untuk memastikan telefon itu dijawab. Tak kisah lah jika urusan tersebut bukan bawah tanggungjawab kita. Apa salahnya jawab...kemudian dapatkan butiran pemanggil dan maklumkan yang kita akan minta pegawai terbabit telefon semula nanti. Pemanggil tu pun akan rasa puas hati dengan tindakan kita itu.

Satu lagi perkara yang sangat saya paling tidak gemari iaitu forwardkan panggilan. Pernah jadi satu masa saya diforwardkan kepada beberapa orang pegawai dan diakhirnya saya disambungkan kepada pegawai yang pertama sekali saya telefon. Geram sungguh rasanya. Sudahlah masa terbuang lama sebab menunggu untuk telefon dijawab, masalah tak jugak selesai. Akhirnya cari SUB terus, lagi cepat selesai kerja saya.

Berkaitan dengan transfer kan panggilan jugak, pada pandangan saya elok sangat la kita maklumkan dulu pemanggil tue extension pegawai yang dia cari tue sebelum kita buat call transfer tue. Ini untuk mengelakkan kita diganggu semula sekiranya sambungan yang kita buat tadi tidak berjaya. Kan senang macam tue....

Pelik betul bila orang tak paham benda-benda macam nie. Nak diajar, ada yang kata benda ni terlalu remeh. Tapi percaya atau tidak benda-benda nie la yang akan menunjukkan betapa tidak cekapnya kita dalam menguruskan organisasi. Tepat sangat la ungkapan Malaysia nie mempunyai kemudahan kelas pertama tapi mentaliti masyarakatnya masih di kelas ketiga.


P.s.: Hidup akan jadi lebih mudah kalau setiap orang faham akan peranannya.

No comments: